this post was submitted on 27 Mar 2024
1 points (100.0% liked)

/r/Sweden

182 readers
1 users here now

GÅ TILL FEDDIT.NU

Kommentarerna du skriver här skickas inte tillbaka till Reddit.

founded 1 year ago
MODERATORS
 

Tänker främst på oöppnad elektronik, ex. surfplattor, mobiler, som är någon tusenlapp billigare än i affär. Vad är risken? Särskilt om kvitto inte ges/finns?


Det här inlägget arkiverades automatiskt av Leddit-botten. Vill du diskutera tråden? Registrera dig på feddit.nu!

The original was posted on /r/sweden by /u/PragmaticTree at 2024-03-27 06:12:17+00:00.

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

silverscrub at 2024-03-27 10:51:20+00:00 ID: kws2uhx


Är det inte lättare att förbjuda stöld?

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (2 children)

InjuryPotential2503 at 2024-03-27 12:42:04+00:00 ID: kwsfnyy


Hur förbjuder man ett filosofiskt koncept? Vad är ens äganderätt? Vad är det som säger att du äger något?

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Live_Rock3302 at 2024-03-27 13:12:44+00:00 ID: kwsk0i5


Lagen.

Äganderätt är definierat i lagen.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

InjuryPotential2503 at 2024-03-27 14:22:29+00:00 ID: kwsv6tk


Jo men lagen är en arbiträr uppsättning regler som människor har kommit på. Vad säger egentligen att du äger tallriken du har hemma i köksskåpet? Visst, du kan ha dokumentation, men någonstans i kedjan från tillverkning tills att du har produkten så har material tagits från moder jord. Och vad innebär det att äga mark? Du har kommit överrens med någon som har tagit för sig av vår planet och anser att de har rätten att sälja det. Det enda sättet de kan styrka denna så kallade äganderätt är via militär/polis/våld.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

Live_Rock3302 at 2024-03-27 14:49:25+00:00 ID: kwszw6u


Ja, precis.

I slutänden är alla rättigheter upprätthållna av våldsmonopolet.

Men vill du ha min tallrik kan du komma förbi så slåss vi om den.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago (1 children)

InjuryPotential2503 at 2024-03-27 14:58:19+00:00 ID: kwt1hgn


Då kanske du förstår mitt argument kring äganderätt, att det är ett socialt kontrakt vi alla tvingas vara överens om, men att det egentligen är ett teoretiskt koncept som inte har någon inneboende sanning. Det enda man borde kunna äga är rätten till friheten av sin egen kropp, att inte andra ska kunna bestämma vad jag får göra med mig själv.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

Live_Rock3302 at 2024-03-27 15:03:21+00:00 ID: kwt2dwn


Nej.

Der är inget teoretiskt alls.

Det är en social konstruktion, men en högst reell sådan.

Idén att du har rätten till din person och din kropp är betydligt nyare än äganderätten och exakt lika påhittad. Den är inte mer fundamental än tanken på materiell äganderätt.

[–] [email protected] 1 points 7 months ago

silverscrub at 2024-03-27 14:35:55+00:00 ID: kwsxiii


Det lämnar jag till kungen att avgöra.